Ini Jalanku

Category: By Sebuah Kisah Kita
SPM yang telah berlalu membuatkan aku tercari-cari tujuan hidupku. Hendak dituju kepada segulung ijazah atau kerjaya yang baik terlalu jauh untuk digapai. Mengulangi rutin yang sama setiap hari membuatkan aku terfikir, biginikah kehidupanku untuk masa-masa akan datang?
Alhamdulillah, di sini, aku dipertemukan dengan Mu. Saat berkenalan denganMu menampakkan aku jalan mana yang harus kutuju supaya dapat berjumpa denganMu. Kehidupanku diteruskan dengan agenda-agenda yang telah Kau susun baik untuk menjadikan aku seperti aku kini.
“bestnye usrah. Next week kte punye usrah hari ape?”
“malam ni ade kelas bahasa arab la. Jom pegi nak?”
“weekend ni ade program dkt masjid xxx ttg sejarah islam..”
“korang, bukak puase hari ni, akak naqibah kte blanje kt luar”
Saban hari, aku didedahkan tentang keindahan Islam, manisnya ukhwah, beruntungnya jika dapat berbahasa arab dan memahami isi Al-Quran. Walaupun berbagai dugaan melanda, kami tetap teguh dijalannya.
“bznye korang, weekend je mesti xde. Bile korang study?”
“tu lah, bz sgt pegi usrah, kan dah x siap shukudai”
“apsal ko ngntuk sgt ni?mlm td abes usrah lmbat ek?”
Kadang-kadang komen dari rakan2 lain sedikit sebanyak menggoyah keimanan didada dan boleh menyebabkan stress. Tapi inilah yang menjadikan kami kuat untuk berjaya dalam pelajaran , mudah-mudahan tidak menjadi fitnah kepada Islam dan dakwahnya.
“barang siapa meminjami Allah dengan pinjaman yang baik maka Allah melipatgandakan ganti kepadanya dengan banyak. Allah menahan dan melapangkan (rezeki) dan kepadaNya lah kamu dikembalikan” Al-Baqarah:245
“barang siapa meminjamkan kepada Allah dengan pinjaman yang baik, maka Allah akan mengembalikannya berlipatganda untuknya, dan baginya pahala yg mulia” Al-Hadid:11
Dengan berpegang teguh pada janji Allah, kami tak ambil kisah tentang perkara lain. Kerana fitrah manusia itu sentiasa inginkan kebaikan, maka kami mengejar mana-mana majlis ilmu agar ilmu yang diperolehi dapat meningkatkan kefahaman kami dalam beragama, juga secara tak langsung menambah iman di dada.
Penglibatan dalam aktiviti luar membuka mata, menyedarkan diri bahawa ramai lagi orang yang berjuang untuk Islam. Di manakah kedudukanku? Islam pasti bangkit suatu hari nanti. Islam tak perlukan aku untuk berjaya, kerana janji Allah itu pasti. Tanpa aku pun Islam boleh berjaya. Tapi, adakah aku boleh berjaya tanpa Islam? Menyedari hakikat ini, aku tahu yang beban dakwah Islamiah terpikul dibahuku.
Hakikatnya menjadi seorang dai’e tak semudah yang disangka.
“adakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, “kami telah beriman.” Dan mereka tidak diuji?” Al-Ankabut:2
Tentangan keluarga, masalah dalam pelajaran, masalah hati dan kewangan yg datang sebenarnya banyak mengajar aku untuk jadi lebih matang. Allah menguji kerana ingin menaikkan darjat hambaNya. Bersangka baiklah pada Allah dan apa yg telah ditakdirkanNya kerana sesungguhnya, Dia tak menguji kita dengan sesuatu yang diluar kemampuan kita.
“Allah tidak membebani seeorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat (pahala) dari (kebajikan) yang dikerjakannya dan dia mendapat (siksa) dari (kejahatan) yang diperbuatnya…”. Al-Baqarah:286
Suatu ketika, aku melihat terbentangya 2 jalan dihadapanku. Kedua-duanya sama menarik dan sama hebat. Aku mengambil keputusan untuk berjalan di tengah2 kedua2 lorong agar sambil menyusuri, aku dapat mengintai dan meninjau keadaan kedua-duanya untuk mengetahui pengakhiran manakah yang lebih baik. Aku dapati pada akhirnya, kedua lorong itu bercantum kebali menuju kearah yang sama. Subhanallah! Yang berbeza mungkin liku2, pohon2 atau onak duri disepanjang jalan.
Aku tahu, dengan berada ditengah2 tidak membolehkan aku untuk merasai sepenuhnya sukaduka, liku2 dan onak duri di sepanjang kedua2 jalan. Aku hanya mendapat tempias daripada kedua-duanya sahaja. Menyedari hakikat ini, aku tahu, hanya satu jalan yg harus kupilih, agar aku mendapat pengalaman sepenuhnya sebelum bertemu semula di penghujung jalan.
Rupanya sedar atau tidak, sudah terlalu lama rasanya aku menyulusuri tengah2 jalan. Selama tempoh itu juga aku hanya mendapat tempias sahaja drpd keduanya. Aku mula merasai kekurangan dan perubahan yg sedikit mengganggu fikiranku. Aku semakin pelik dengan keadaan diriku kini.
“mengapa aku dh x excited nk pegi usrah ni?”
“mengapa rase susah je nk berkorban untuk agama Allah?”
“mengapa aku rase 24jam sehari mcm xcukup je?”
“mengapa ape yg aku pelajari, susah nk dpt?”
“mengapa aku dh x sensitive pd org sekelilingku?”
“mengapa aku dh xkesah tiru homework org lain?”
“mengapa aku dh xde perasaan bile dpt mrkah rendah dlm kuiz?”
“mengapa aku x jd seperti aku yg dulu?”
“kemana hilangnya aku yg dulu?”
Aku sendiri tiada jawapan yg pasti untuk setiap soalan yg kerap bermain2 di mindaku akhir2 ini. Tapi yg pasti, setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya tersendiri dan apa yg telah terjadi padaku adalah sebaik2 perkara yg harus terjadi. Rupanya, tanpa disedari aku telah mengabaikan hak penciptaku. Aku tidak menjaga baik hubunganku denganNya, maka Dia memberi peringatan padaku, agar aku sedar. Dalam perjalanan mencari semula diri ini, aku perlukan Dia.
“ya tuhan kami, janganlah Engkau condongkan hati kami kepada kesesatan setelah Engkau berikan petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisiMu, sesungguhnya Engkau Maha Pemberi” Al-Imran:8
Mungkin dalam kesibukan aku melakukan dakwahNya, aku tidak menjaga perkara2 lain yg mungkin mengundang kemurkaanNya. Hati yang telah lalai ini harus diingatkan kembali akan azab2 tuhannya. Aku hanya ingin mencari jalan agar aku dapat kembali kepadaNya. Agar aku dapat merasai semula kemanisan iman itu. Ya Allah, tunjukilah aku jalan, agar aku dapat kembali dekat denganMu.
“Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah dan carilah wasilah (jalan) untuk mendekatkan diri kepadaNya, dan berjihadlah (berjuanglah) dijalanNya, agar kamu beruntung.” Al-Maidah:35
Maka, dengan ini aku telah memilih untuk mengikut jalan itu. Bukan kerana jalan ini salah, tetapi sesungguhnya jalan itu yang lebih dekat dgn hatiku, maka aku memilihnya.


“Berpenat lelahlah kerana sesungguhnya kesenangan itu selepas kepayahan. Jgn berdukacita krn hidup ini meletihkan,sbb demikianlah hidup itu diciptakan” [Imam Syafie]


xxx
 

4 comments so far.

  1. Anonymous June 26, 2008 at 7:02 PM
    sgt mnyntuh prsaan,
    smoga tabah hati x berbelah bagi
  2. Anonymous June 29, 2008 at 3:56 AM
    aku juga bersetuju jika terus begitu. Aktikel ini mengingatkan aku tentang apakah tujuan aku hiduo di dunia ini... sijil? harta? pangkat? kesenangan? apa sebenarnya...
  3. Anonymous July 5, 2008 at 6:55 AM
    harap kita dpat memuhasabah diri bersama-sam dan ini merupakan muhasabah diri penulis
  4. Anonymous August 9, 2008 at 9:00 AM
    em artikel mmg menyntuh jiwa raga ak sebagai hamba allah yg sentiasa melakukan kesalahan bek kecil mahu pun bsar..niat ati sentiasa ingin pergi ke arah kebaikan sebaliknye jati dr n iman yg tdak seteguh mane kadang kala x dapat nk menghalangi tuntutan nfsu duniawi, alhamdulillah ak d pertemukan ngan rakan2 yg sentiasa membantu n mengingati dr ini..terima kasih sahabat..terima kasih ya Allah kerna menganugerahkan hmbaMu ini dengan sahabt2 yg x pernah kenal erti serik dan bosan dalam menyebarkan dakwahMU ya Allah..

Something to say?